تعرّف على آخر قرار لوزارة التعليم بخصوص امتحانات الثالث الثانوي ورقي أم تابلت

0 1٬427
كتب دكتور علاء ثابت مسلم
امتحانات الثالث الثانوي وهل تعقد ورقي أم تابلت هو مايشغل بال ولي الأمر والطالب ايضا وخاصة بعد وجود مشاكل في السيستم في امتحانات الصف الاول والثاني الثانوي وعلى رغم إصرار وزير التربية والتعليم والتعليم الفني على عقد امتحانات الصف الثالث الثانوي إلكترونيًا على التابلت، إلا أن مصادر داخل الوزارة كشفت عن اتجاه بنسبة 80%؜ لعقد امتحانات الصف الثالث الثانوي ورقيًا عقب قرار عقد امتحانات الصف الأول والثاني الثانوي ورقيًا في لجان ومراقبة.

وقالت المصادر: إن هذا الأمر لم يحسم بعد، وسوف تحسمه وزارة التربية والتعليم عقب عقد الامتحانات التجريبية للصف الثالث الثانوي.

وأشارت في تصريحاتها لبوابة الحوار الدولية، إلى أن الأمور ستتضح بعد شهر مايو، وسوف تعلن الوزارة رسميًا قرارها بشأن امتحانات الصف الثالث الثانوي.

وكانت وزارة التربية والتعليم أعلنت عن طرق وضوابط تقييم المواد الأساسية لطلاب الصف الأول والثاني الثانوي بالمدارس الرسمية والخاصة:

– يعقد لطلاب الصفين الأول والثاني الثانوي امتحانين مجمعين في نهاية شهر أبريل ونهاية شهر مايو بالمدرسة بلجان مؤمنة ومراقبة ويكون الامتحان ورقيًا (اختيار من متعدد في ورقة مجمعة للجدول المرفق) على أن تكون الإجابة بورقة منفصلة (بابل شيت).

واليكم نظام الإجابة هيكون ازاي

نظام_البابل_شيت للثانوية العامة

هيكون معاك ورقتين

ورقة أسئلة وورقة بابل شيت

هتختار رقم الإجابة في ورقة الأسئلة ( أ )- أو ( ب )أو ( ج ) أو ( د )

ونفس الرقم اللي اخترته ف ورقة الأسئلة هتختاره مرة تانية ف البابل شيت اللي معاك بس البابل شيت هيكون فيه رقم السؤال بس مش هيبقى فيه أسئلة وقدام رقم كل سؤال

( أ )- أو ( ب )أو ( ج ) أو ( د ) اللي اخترته هناك تختاره ف البابل شيت وتسلم البابل شيت عليه اسمك والكود ورقم جلوسك

هيحطوه على اسكانر زي ماكينة التصوير كدة

هيتصحح وتطلع النتيجة

ولازم تظلل الدايرة كاملة

 

 

قد يعجبك ايضا
تعليقات
Loading...